'58 procent van de Nederlandse online kopers gebruikt ook smartphones voor aankopen'
datum: 23-09-2021Categorie: InternetBron: Tweakers
Meer dan de helft van de online shoppers in Nederland gebruikte in de eerste helft van 2021 minimaal één keer per jaar de smartphone om aankopen te doen. Dat stelt Thuiswinkel.org op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Uit het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, blijkt dat het aantal smartphone-shoppers in de eerste helft van 2021 met 11 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder, resulterend in 58 procent van de Nederlandse e-shoppers in de eerste twee kwartalen van 2021. een smartphone gebruikt om iets online te bestellen. Volgens Thuiswinkel is het percentage nog nooit zo hoog geweest. In totaal werd er in de eerste helft van 2021 14,8 miljard euro uitgegeven aan online aankopen, zo blijkt uit het onderzoek, een stijging van 19 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Thuiswinkel.org noemt de coronamaatregelen als belangrijkste reden voor de groei van de online bestedingen. Mede hierdoor kwamen er in Nederland 1,2 miljoen nieuwe online shoppers bij in vergelijking met de eerste helft van 2020, waardoor 95 procent van de volwassenen zich nu e-shopper mag noemen. Het is afwachten of de cijfers weer dalen nu de maatregelen in de laatste twee kwartalen van het jaar afzwakken.
De cijfers komen uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een consumentenonderzoek dat elk kwartaal wordt gehouden door onderzoeksbureau GfK. Volgens GfK is voor het onderzoek een steekproef getrokken onder tienduizend nettomensen en is er een retailonderzoek gehouden onder meer dan tienduizend verkooppunten. Volgens GfK zijn de respondenten representatief naar geslacht, leeftijd, gezinsgrootte en wijk.
Met deze resultaten moet worden gezegd dat Thuiswinkel.org zelf geen onafhankelijke instantie is, maar een branchevertegenwoordiger voor online retailers. Ook het onderzoek van de vereniging is 'powered by iDEAL', terwijl in de Marktmonitor inmiddels onderzoek wordt gedaan naar de groeiende populariteit van de betaaldienst voor online aankopen.
Nieuws overzicht