072 - 201 61 16 31722016116
Slide

Wij bouwen jouw unieke
Game PC op maat

Naar eigen budget samenstellen
Keuze uit AMD en Intel
Kwaliteit voor de laagste prijs
Vakkundig & gebouwd met aandacht
Uitvoerig door ons getest

Naar eigen wens samenstellen
Keuze uit AMD en Intel
Kwaliteit voor de laagste prijs
Vakkundig en gebouwd met aandacht
Uitvoerig door ons getest

Hans
Jordi

Game PC Expert
+ 10 jaar ervaring

Software Expert
+ 20 jaar ervaring

Slide
De kracht van de NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti maakt intens gamen mogelijk.
Ontdek de videokaarten in één van onze builders.
previous arrow
next arrow

Amazon zet ongevraagd Duitse Prime-abonnementen over naar de Nederlandse versie

datum: 14-01-2022Categorie: InternetBron: Tweakers

Amazon heeft de afgelopen week klanten met een Prime-abonnement voor Amazon Duitsland eenzijdig overgezet naar een abonnement voor Amazon Nederland. Klanten klagen over slechte communicatie over deze stap en over ongewenste gevolgen.

Diverse klanten met een Prime-abonnement voor Nederland bij Amazon.de ontvingen afgelopen dinsdag een e-mail van Amazon, waarin staat dat ze hun abonnement succesvol hebben overgezet naar Amazon Nederland . Voor artikelen die al in hun winkelwagen zaten, werden de verzendkosten vanuit Duitsland van 3,49 euro direct in rekening gebracht, ongeacht het totaalbedrag in de winkelwagen. Klanten kunnen zelf hun abonnement overzetten, een stap die niet onomkeerbaar is, maar in dit geval migreerde Amazon de Nederlandse klanten ongevraagd. In een chat geeft Amazon klantenservice aan dat er 6140 klanten bij betrokken waren.

Die klanten hadden nog een abonnement voor de Duitse winkel. Een Amazon Prime abonnement voor Amazon.nl kost 2,99 euro per maand. Dat is goedkoper dan het abonnement op Amazon.de, waarvoor gebruikers 49 euro per jaar of 5,99 euro per maand betalen. Meerdere klanten geven aan dat ze Prime voor Amazon.de toch willen behouden, vanwege het grotere aanbod en de soms lagere prijzen.

Gebruikers die niet tevreden waren met de automatische conversie namen contact op met de ondersteuningsafdeling van Amazon. Hij gaf in eerste instantie aan niet te weten wat er aan de hand was, maar dat hij dit zou onderzoeken. Gebruiker An9nymous kreeg bijvoorbeeld te horen : "We weten nog niet waar dit vandaan komt, maar zodra we een update hebben, kan ik je feedback per e-mail sturen."

Meerdere klanten kregen later op dinsdag te horen dat Prime niet meer beschikbaar was op Amazon.de voor Nederlandse klanten, waardoor alle Prime-lidmaatschappen automatisch werden overgezet naar Amazon.nl. In een Engelse chat meldde een supportmedewerker aan peanut powerrr dat dit een jaar geleden zou zijn gecommuniceerd, maar op een gebrekkige manier. "Ze hebben niet de informatie gegeven dat deze stap na 10 januari van dit jaar automatisch zou worden genomen."

Het is niet duidelijk naar welke communicatie van vorig jaar de helpdeskmedewerker verwijst. In maart 2020 is Amazon.nl begonnen met het leveren van producten in Nederland; ook het Prime - abonnement werd verlengd . Klanten met een abonnement op Amazon.de kregen te horen dat ze hun abonnement konden overdragen, maar dat Prime op Amazon.nl niet kon terugkeren naar het vorige Prime-lidmaatschap voor Nederland op Amazon.de.

Die aankondiging staat nog steeds op Amazon Duitsland . Er staat ook "Nederlandse klanten hebben hun eigen Amazon-ervaring op Amazon.nl" en "Prime-lidmaatschap voor Nederland is niet langer beschikbaar op Amazon.de." Maar er staat niet dat bestaande klanten hun abonnement niet kunnen behouden, noch dat ze in de toekomst zullen overstappen. In een aanvullende opmerking staat ook alleen dat klanten zich zelf kunnen aanmelden als ze hun Prime-lidmaatschap willen overzetten naar Amazon.nl. Overigens behielden Belgische klanten die zich voor Prime op Amazon.nl registreerden wel de mogelijkheid om Prime op Amazon.de te behouden, na een nieuwe registratie.

Amazon Nederland-woordvoerder Dirk van den Bogaart kon Tweakers bijna vier dagen na de conversie geen duidelijkheid geven over wat er mis ging. Hij meldt vrijdag: "We zijn op de hoogte van een verandering die sommige klanten hebben ervaren met hun Prime-lidmaatschap op Amazon.de. We onderzoeken momenteel de oorzaak en een oplossing. We vragen klanten die bezorgd zijn over de status van hun huidige Prime-lidmaatschap, vriendelijk neem dan contact op met onze klantenservice." Klantenservice heeft klanten met klachten beloofd dat ze voor 20 januari antwoord kunnen verwachten. Sommigen hebben al een tegoed van 5,99 euro gekregen.

Nieuws overzicht
KvK nummer:  68747640
BTW nummer:  NL857574176B01