AMD introduceert FSR 2.1 met minder glinstering en ghosting
datum: 08-09-2022
Categorie:
Games
Bron: Tweakers
AMD heeft een versie 2.1 van zijn FidelityFX Super Resolution-opschalingstechniek geïntroduceerd. Deze versie zou minder visuele artefacten zoals ghosting en glinstering moeten bieden, een beter kleurbereik en een stabieler beeld.
AMD zegt te hebben gesleuteld aan het algoritme van FidelityFX Super Resolution, wat betekent dat de beeldkwaliteit van games die deze opschalingstechniek gebruiken verder moet verbeteren. Volgens AMD zou versie 2.1 ghosting verminderen op reguliere en transparante geometrie. Het algemene kleurbereik van de techniek zou worden verbeterd en er zou ook een stabieler beeld zijn bij het opschalen. Ook de kwaliteit van de opschaling zelf zou in bepaalde scenario's zijn verbeterd.
AMD heeft ook bugfixes gemaakt met versie 2.1 en de FSR-plug-in voor de Unreal Engine bijgewerkt, zodat ontwikkelaars die deze engine gebruiken de verbeteringen meteen kunnen implementeren.
FSR 2.0 is een tegenhanger van Nvidia DLSS. Het is een opschalingstechniek voor games, waarbij frames met een lagere resolutie worden weergegeven en vervolgens worden opgeschaald naar een hogere resolutie. Dat moet leiden tot betere framerates zonder veel kwaliteitsverlies. Het betreft een implementatie van temporele opschaling. Dit gebruikt informatie van vorige frames om het huidige frame te verscherpen. Tweakers schreef een achtergrondartikel waarin de werking van temporele opschalingstechnieken van AMD, Intel en Nvidia nader wordt onderzocht.
Begin juni vergeleek Digital Foundry FSR 2.0 met Nvidia DLSS in de pc-versie van God of War. Dat spel ondersteunt beide technieken. Toen kreeg DLSS de voorkeur omdat er minder grafische artefacten werden gegenereerd. Deathloop is de eerste game die ondersteuning krijgt voor FSR 2.0; dat was in mei. Eind juni zijn er 24 games waarvoor FSR 2.0-ondersteuning is aangekondigd of uitgebracht. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk game-ontwikkelaars de technologie in hun games kunnen toepassen, heeft AMD de broncode van de technologie openbaar gemaakt.
Nieuws overzicht