Blizzard Entertainment werkt aan DirectStorage-ondersteuning voor Diablo IV. Met deze technologie van Microsoft moet het mogelijk zijn om aanzienlijk snellere laadtijden te realiseren. Het is niet duidelijk wanneer ondersteuning voor de technologie aan de game wordt toegevoegd.
De ontwikkelaar vertelt PC Gamer : "Microsoft's DirectStorage is momenteel niet ingeschakeld. Maar we zijn van plan om de functie in de toekomst te ondersteunen." Tijdens de bètaperiode van Diablo IV waren er al verwijzingen naar de laadtechnologie van Microsoft in de gamebestanden.
Voorlopig gebruikt alleen Forspoken van Luminous Productions DirectStorage; Diablo IV is een van de weinige games waarvan bekend is dat er ondersteuning voor opslagtechnologie in de pijplijn zit.
DirectStorage is een software development kit ontwikkeld door Microsoft als onderdeel van de DirectX API. Game-ontwikkelaars kunnen deze technologie gebruiken om aanzienlijk hogere leessnelheden te bereiken met een NVMe SSD. Het extraheren van gamebestanden met DirectStorage gebeurt niet door de CPU, maar rechtstreeks door de GPU; texturen en andere assets kunnen door de videokaart zonder omwegen worden verwerkt tot graphics. Tweakers schreef onlangs een achtergrondverhaal over game-ontwikkelaars en de vermoedelijk definitieve overstap van harde schijven naar SSD's. Ook deze opbergtechniek kwam aan bod.