Duizenden Nederlandse studenten hebben geen internet door landelijke uitval
datum: 03-08-2021Categorie: InternetBron: Tweakers
Duizenden studenten in Nijmegen, Arnhem, Wageningen, Leiden, Amsterdam en Eindhoven zitten sinds zondagavond zonder internet. Dit komt door een storing bij internetbeheerder ittdesk, die internet verzorgt voor verschillende studentenhuisvesteraars.
Tijdens gepland onderhoud van zondag tot en met maandag ging er rond 2 uur 's nachts 'iets mis', waardoor de hele kern van ittdesk 'op zijn kont' ligt, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Ook een rollback die volgde mislukte. Ittdesk levert in opdracht van Ziggo internet aan vrijwel alle grote studentenhuisvesters in het land. Het bedrijf ontwerpt, bouwt en exploiteert internet-, coax- en IP-televisienetwerken voor wat het 'gespecialiseerde woon- en werkvormen' noemt.
Ittdesk meldt op Twitter dat in ieder geval studenten in de huizen van woningcorporaties Xior, SSHN, Idealis, Vestide, Duwo, The Cohesion en Sayhaey zijn getroffen. Dit zijn woningcorporaties die actief zijn in Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Wageningen, Ede, Eindhoven en Amsterdam. Den Haag, Delft, Haarlem, Deventer, Amstelveen, Leiden en Rotterdam. Samen zijn ze goed voor de huisvesting van tienduizenden studenten.
In een reactie op Tweakers zegt de woordvoerder dat het hele landelijke cluster is getroffen, waardoor er geen koppelingen kunnen worden gemaakt. Onder andere de DHCP-servers van de studentenhuisvester zijn uitgevallen. Volgens het bedrijf werken ze 'dag en nacht aan een oplossing', maar weten ittdesk en Ziggo nog niet waar het probleem zit. Gisteravond leek er een oplossing gevonden te zijn met nieuwe software en een nieuwe configuratie, maar na een half uur viel het netwerk toch uit, zegt de woordvoerder.
Volgens ittdesk beperkt de overlast zich tot de studentenhuisvesting. Het bedrijf levert ook diensten aan zorginstellingen, hotels en vakantieparken, maar daar werkt het internet voorlopig. Zodra er meer bekend is over de storing, belooft ittdesk een update te geven op Facebook en Twitter . In overleg met Ziggo zal het bedrijf ook communiceren over de oorzaak van de storing, zodra deze bekend is.
In gesprek met studenten op Facebook zegt het bedrijf dat studenten voor een eventuele vergoeding voor de storing contact moeten opnemen met de huisvestingsmaatschappij.
Nieuws overzicht