072 - 201 61 16 31722016116
Slide

Wij bouwen jouw unieke
Game PC op maat

Naar eigen budget samenstellen
Keuze uit AMD en Intel
Kwaliteit voor de laagste prijs
Vakkundig & gebouwd met aandacht
Uitvoerig door ons getest

Naar eigen wens samenstellen
Keuze uit AMD en Intel
Kwaliteit voor de laagste prijs
Vakkundig en gebouwd met aandacht
Uitvoerig door ons getest

Hans
Jordi

Game PC Expert
+ 10 jaar ervaring

Software Expert
+ 20 jaar ervaring

Slide
De kracht van de NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti maakt intens gamen mogelijk.
Ontdek de videokaarten in één van onze builders.
previous arrow
next arrow

Europese mediabedrijven willen dat de EU meer doet tegen de reclamekracht van Google

datum: 11-02-2022Categorie: InternetBron: Tweakers

De European Publishers Council wil dat de Europese Commissie meer doet tegen het 'concurrentiebeperkende gedrag' van Google op de online advertentiemarkt. Het gedrag van Google zou de uitgevers minder geld opleveren. Concrete maatregelen noemen de uitgevers niet.

De mediabedrijven hebben een officiële klacht ingediend bij de Europese Commissie over het beleid van Google en hoe het media en andere bedrijven "wurgt". De EPC wil dat Google verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn "concurrentiebeperkende gedrag" en stappen onderneemt om de concurrentie terug te brengen op de online advertentiemarkt. In het EPC zitten uitgeverijen als The Guardian, The New York Times, Der Standard, Het MediaHuis en DPG Media, moederbedrijf van onder meer Tweakers, Hardware Info en Algemeen Dagblad.

Volgens de mediabedrijven was de adtech-markt nog steeds competitief vóór Google's overname van DoubleClick in 2007 . Daarna kon Google de concurrentie verminderen of zelfs stoppen door klanten aan zijn diensten te binden en in zijn ecosystemen te houden. Als gevolg hiervan verloren concurrenten marktaandeel en werden ze minder concurrerend. Tegelijkertijd verhoogde Google zijn advertentieprijzen.

De Council zegt dat Google nu eigenaar is van de hele advertentieketen, van advertentieverkoop en -aankoop tot het veilingplatform. Google is volgens de media ook op elk gebied de grootste ter wereld. De adtech-diensten van Google zitten dan ook 'vol belangenverstrengeling', waardoor het bedrijf misbruik zou kunnen maken van zijn positie.

Het bedrijf zou bijvoorbeeld "ondoorzichtige veilingprogramma's gebruiken", waarbij Google "veilingen zou manipuleren ten koste van de inkomsten van uitgevers". Een van deze programma's zal volgens Google's eigen schattingen 40 procent minder inkomsten opleveren voor uitgevers. De plannen van Google om tracking cookies uit te faseren zonder een goede vervanger, kosten uitgevers volgens de EPC ook veel geld.

De Europese Commissie voert sinds 2021 een antitrustonderzoek uit naar de advertentietechnologie van Google . Het EPC verwacht dat zijn klacht wordt toegevoegd aan dit onderzoek en zegt klaar te zijn voor aanvullende vragen.

Nieuws overzicht
KvK nummer:  68747640
BTW nummer:  NL857574176B01