Facebook dwong maker van automatische ontvolgtool om te stoppen met alles ontvolgen
datum: 08-10-2021Categorie: InternetBron: Tweakers
Afgelopen zomer dwong Facebook een ontwikkelaar van een tool voor het automatisch ontvolgen, Unfollow Everything, om die tool niet meer te gebruiken. Met de Chrome-extensie kunnen gebruikers automatisch alle Facebook-vrienden ontvolgen "om Facebook minder verslavend te maken".
De Unfollow Everything-extensie ontvolgde alle vrienden, groepen en pagina's van een Facebook-gebruiker. De gebruiker was nog wel bevriend met deze vrienden en groepen via het platform, maar zag niet meer automatisch alle berichten op de Nieuwsfeed.
Op Slate zegt de ontwikkelaar dat dit het sociale medium "minder verslavend" zal maken en gebruikers meer controle over hun nieuwsfeed zal geven. "Je kunt handmatig ontvolgen, maar als je duizend connecties hebt, doe je dat niet snel." De tool is volgens de ontwikkelaar ook gebruikt door een Zwitserse universiteit om te onderzoeken hoe lang gebruikers op het platform zijn.
Op 1 juli ontving ontwikkelaar Louis Barclay echter een stakingsbrief van Facebook . De extensie zou "ongeautoriseerde Facebook-functionaliteiten" mogelijk maken, waarbij het platform erop gericht is acties te automatiseren "zoals het massaal ontvolgen van vrienden, pagina's en groepen". Bovendien maakte de extensie illegaal gebruik van de handelsmerken van Facebook.
Naast de brief is ook het Facebook-account van Barclay permanent geblokkeerd en mag hij geen nieuw account aanmaken op Facebook of andere Facebook-diensten. Barclay zegt de brief 'schandalig' te vinden, maar de juridische strijd niet aan te willen gaan. "Als ik verlies, moet ik de juridische kosten van Facebook betalen, iets waar ik het geld niet voor heb."
De ontwikkelaar zegt te kijken naar andere manieren waarop Facebook-gebruikers het platform minder kunnen gebruiken. Daarnaast roept hij wetgevers op om te kijken hoe platforms de keuzevrijheid inperken, 'ook via de gebruiksvoorwaarden'.
Barclay's Slate-bericht volgt nadat klokkenluider Frances Haugen zich eerder deze week bekend had gemaakt. Ze stelt dat Facebook meer verdient als gebruikers meer content consumeren en langer op het platform blijven. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Barclay moest stoppen met zijn tool, omdat de tool er volgens Barclay voor zorgde dat gebruikers minder lang op het platform bleven.
Nieuws overzicht