072 - 201 61 16 31722016116

Professionele bouwers van jouw nieuwe game pc op maat

Nu je game PC samenstellen

Factcheckers sturen YouTube-brandbrief om meer te doen tegen desinformatie

datum: 12-01-2022Categorie: InternetBron: Tweakers

Meer dan 80 factcheckinggroepen vinden dat YouTube meer moet doen tegen desinformatie op het platform. Ze vragen het videoplatform om video's met onjuiste info aan te pakken en het algoritme aan te passen zodat dergelijke video's minder vaak worden aanbevolen.

De meer dan 80 factcheckers, afkomstig uit meer dan 40 landen, hebben zich verenigd in een brief gericht aan Susan Wojcicki, het hoofd van YouTube. Tot de organisaties behoren onder meer Fact Checker van The Washington Post en het Belgische Knack Magazine.

De factcheckers vinden dat YouTube weinig moeite doet om maatregelen te nemen om 'het desinformatieprobleem' op te lossen. In feite staat YouTube toe dat zijn platform wordt bewapend door gewetenloze actoren om anderen te manipuleren en uit te buiten, zichzelf te organiseren en geld te verdienen", schrijven ze in de brief.

De brief vraagt om vier wijzigingen. Zo willen de groepen dat YouTube onafhankelijk onderzoek financiert naar desinformatiecampagnes op het platform en de meest effectieve manieren om desinformatie te weerleggen. Verder moeten video's waarin desinformatie wordt verspreid voorzien worden van links die context bieden en de onjuiste informatie weerleggen, zo staat in de brief te lezen.

De factcheckers willen ook dat YouTube zijn algoritme aanpast. Wanneer duidelijk is dat een gebruiker herhaaldelijk verkeerde informatie heeft verspreid, mogen hun video's niet langer worden aanbevolen aan andere gebruikers, zeggen ze. Ten slotte moet YouTube meer doen aan onnauwkeurigheden in niet-Engelstalige video's door 'land- en taalspecifieke gegevens' te leveren en transcriptieservices te ontwerpen die in elke taal werken. Volgens de groepen vindt de meeste desinformatie op het videoplatform plaats in Latijns-Amerika, Azië en Afrika.

YouTube maakte eerder al bekend bepaalde soorten desinformatie, bijvoorbeeld over vaccins, van het platform te verwijderen. Het zegt al 130.000 video's over coronavaccins te hebben verwijderd wegens het overtreden van de regels. Een YouTube-woordvoerder vertelde The Guardian dat video's die "op de grens" van desinformatie staan momenteel niet worden verwijderd, maar nu al nauwelijks worden aanbevolen. "Veel minder dan één procent" van alle weergaven op YouTube zou afkomstig zijn van aanbevolen video's met inhoud die grenst aan desinformatie. 0,21 procent van de views komt volgens de woordvoerder van desinformatievideo's die later worden verwijderd.

Nieuws overzicht
KvK nummer:  68747640
BTW nummer:  NL857574176B01