Final Fantasy XIV-servers EU nog steeds last van capaciteitsproblemen
datum: 20-07-2021
Categorie:
Games
Bron: Tweakers
Square Enix gaat de servercapaciteit voor zijn mmorpg verhogen, maar de upgrade van de Europese servers blijft voorlopig beperkt. De Noord-Amerikaanse servers krijgen op korte termijn meer capaciteit.
Final Fantasy XIV heeft de afgelopen weken veel nieuwe spelers mogen verwelkomen. De game werd ineens populairder nadat een aantal YouTubers en Twitch-streamers de game meer gingen spelen. Deze toename van spelers is zeer onverwacht , schrijft Square Enix in een bericht, wat voor de nodige servercapaciteitsproblemen zorgt.
Spelers hebben de afgelopen weken te maken gehad met lange wachtrijen wanneer ze willen inloggen op een server. Volgens de ontwikkelaar hadden verschillende Noord-Amerikaanse servers in het weekend gedurende periodes van zes tot zeven uur hun maximale capaciteit, waardoor inloggen voor sommige gebruikers onmogelijk was. Op de Europese servers was dit niet anders. Ook daar liepen de wachttijden op sommige servers op tot meer dan veertig minuten.
Toch kan Square Enix op korte termijn alleen maar betere servercapaciteit beloven voor de Noord-Amerikaanse servers. De ontwikkelaar schrijft dat de datacenters voor de game voor de NA-servers onlangs zijn geüpgraded, waardoor het nu mogelijk is om de maximale servercapaciteit met 750 spelers per wereldserver te vergroten. In totaal kunnen nu 18.000 extra spelers tegelijkertijd inloggen op de servers.
In Europa is dit moeilijker te lezen in het bericht. De Europese datacenters zijn nog niet geüpgraded en door chiptekorten en reisbeperkingen door coronamaatregelen is dit op korte termijn niet te realiseren. Als er al voldoende hardware was om de servers te upgraden, kan het team dat verantwoordelijk is voor de upgrade momenteel niet fysiek naar de datacenters reizen.
Door de servers verder te optimaliseren hoopt de ontwikkelaar de capaciteit iets te kunnen vergroten, maar het effect hiervan zal beperkt zijn, erkent het team. Daarnaast zal de ontwikkelaar als noodmaatregel spelers die voor langere tijd afwezig zijn automatisch uitloggen. Deze tijdelijke maatregel moet ervoor zorgen dat de wachtrijen iets korter worden.
Nieuws overzicht