Forza Horizon 5 ontwikkelaar brengt verbeterde automotorgeluiden uit
datum: 14-07-2021Categorie: GamesBron: Tweakers
PlayGround Games heeft meerdere video's gemaakt waarin de ontwikkelaar laat zien en hoort hoe de nieuwe engine in Forza Horizon 5 klinkt en zijn opgenomen. Deze geluiden en dynamiek lijken aanzienlijk verbeterd te zijn ten opzichte van voorganger Forza Horizon 4.
De video's zijn voorzien van de nieuw aangestelde lead audio designer Fraser Strachen. Hij zegt dat Playground Games meer dan 320 geheel nieuwe audio-opnames van auto's heeft toegevoegd aan zijn reeds bestaande bibliotheek met geluiden. Volgens hem betekent dit dat auto's in Forza Horizon 5 zo goed mogelijk zullen klinken. Een aflevering laat zien hoe de ontwikkelaar motorgeluiden van echte auto's heeft opgenomen en ook de benodigde auto's komen langs om hun motorgeluiden te demonstreren.
Strachen legt verder uit dat Forza Horizon 5 niet alleen ray tracing in visuele zin zal bevatten, in de Forzavista-modus voor het bekijken van auto's. De game gebruikt ook raytracing voor het geluid, met 90 fps. Strachen zegt dat het wordt gebruikt om muren, plafonds en gebouwen te detecteren, zoals echolocatie. Dit betekent dat de autogeluiden hoorbaar worden vervormd en gereflecteerd door gebouwen en andere elementen in de omgeving. Daarnaast zullen stedelijke omgevingen met harde materialen zoals asfalt het geluid meer en harder weerkaatsen dan bijvoorbeeld een jungleomgeving. Voor de materialen in de omgeving worden namelijk verschillende absorptiecoëfficiënten gehanteerd.
Spelers zullen ook beter moeten horen waar andere auto's zich bevinden ten opzichte van hun positie en die geluiden zullen dynamisch veranderen onder invloed van de omgeving. Daarnaast wordt de zogenaamde granulaire synthesetechnologie in Forza Horizon 5 gebruikt voor alle auto's, terwijl dit in de voorganger het geval was in 10 tot 15 procent van de auto's. Met deze technologie worden audio-opnames van echte auto's versneden tot duizenden zeer korte audiofragmenten waarin bepaalde rotaties van de motor te horen zijn. Deze kunnen heel precies in de game gebruikt worden en dat gebeurt op 90fps, wat hoger is dan de videoframerate van 60fps. Volgens Strachen betekent dit dat de auto's ook responsiever zullen aanvoelen.
Over het algemeen waren Forza Horizon 4-spelers niet altijd even blij met de motorgeluiden van de verschillende auto's. Dat was volgens velen ook een achteruitgang ten opzichte van Forza Horizon 3. Zo zouden motorgeluiden soms te veel op elkaar lijken en niet altijd uniek en herkenbaar zijn.
Forza Horizon 5 werd een maand geleden aangekondigd en de game speelt zich af in Mexico. De voorganger speelde zich af in het Verenigd Koninkrijk en deel drie had Australië als decor. De nieuwe game maakt deel uit van het Game Pass-abonnement en komt op 9 november uit voor Xbox-consoles, Windows 10 en via Xbox-cloudgaming.
Nieuws overzicht