Instruments of Destruction komt op 2 maart op Steam Early Access
datum: 10-02-2022
Categorie:
Games
Bron: Tweakers
Instruments of Destruction, een voertuigbouw-sandbox met op fysica gebaseerde vernietiging, zal op 2 maart beschikbaar zijn op Steam als Early Access-game. De persoon achter de game, indie-ontwikkelaar Luke Schneider, heeft ook een release-trailer gepubliceerd.
In Instruments of Destruction neem je als speler plaats in voertuigen die je zelf kunt bouwen en ontwerpen, zoals oversized bulldozers en kranen. Het doel is om verlaten gebouwen te verpulveren, maar spelers moeten voorzichtig zijn om oude ruïnes op de eilanden intact te houden. Het is daarom niet altijd de moeite waard om voertuigen te bouwen die alles zo snel mogelijk kunnen vernietigen.
De game komt op 2 maart uit en de verwachting is dat de titel minimaal een jaar in Early Access zal blijven, maar dat kan oplopen tot meerdere jaren. Schneider zegt dat de volledige versie waarschijnlijk meer eilanden, missies en voertuigonderdelen zal bevatten. De huidige versie, zegt hij, is klaar voor release en bevat meer dan 70 onderdelen om voertuigen te bouwen, meer dan 10 verschillende eilanden en drie verschillende spelmodi, naast een gratis sandbox-modus. De drie modi verschillen vooral in moeilijkheidsgraad, of je een kant-en-klaar voertuig krijgt, de complexiteit van de opdrachten en of er een tijdslimiet is.
Volgens Schneider bevat Instruments of Destruction een "geavanceerd" op fysica gebaseerd vernietigingssysteem. Elk object ter wereld maakt op de een of andere manier deel uit van het natuurkundige systeem en kan bijdragen aan de vernietiging ervan. Het vernietigen van gebouwen kan stuk voor stuk worden gedaan. Schneider benadrukt het dynamische karakter van het systeem: "Alle constructies hebben een startgroep van rechthoekige blokken. Maar hoe die blokken afbreken en de delen van blokken die eruit voortvloeien, is dynamisch."
Schneider maakt een vergelijking met Teardown . Destructie staat ook centraal in dat spel, maar het systeem is gebaseerd op voxels. "Naar mijn ervaring is de vernietiging in Instruments of Destruction soepeler en natuurlijker dan in Teardown, ook al is het niet zo gedetailleerd", zegt Schneider. "De manier waarop de structuren uit elkaar vallen en de manier waarop het puin en de deeltjes op elkaar inwerken, creëert een meer bevredigend gevoel van beweging en lichamelijkheid. Dit komt omdat de botsers en starre lichamen gemakkelijker te benaderen en te simuleren zijn met groepen dozen." verschillende maten dan bij voxels", legt Schneider uit.
De ontwikkelaar stelt dat de vormen van puin en puin niet zo willekeurig gevormd zijn als in Teardown, maar dat de fysieke vormen dynamischer zijn dan in games als Red Faction: Guerilla of Control. Red Faction: Guerilla uit 2009 wordt algemeen beschouwd als een van de meest indrukwekkende vormen van vernietiging. Destijds werkte Schneider als hoofd technisch-multiplayer-ontwerper aan die game, als onderdeel van ontwikkelstudio Volition.
Nieuws overzicht