Khronos brengt Vulkan 1.3 API uit en introduceert 'profielen' voor ontwikkelaars
datum: 26-01-2022Categorie: GamesBron: Tweakers
Het Khronos Group-consortium heeft versie 1.3 van de Vulkan grafische API uitgebracht. Hiermee introduceert het bedrijf Vulkan 'profielen', die de kernspecificatie van Vulkan en relevante uitbreidingen voor specifieke platforms kunnen bevatten.
Als onderdeel van versie 1.3 voegt Khronos in totaal 23 verschillende extensies toe aan de Vulkan api 'core'-specificatie. Deze omvatten ondersteuning voor dynamische weergave , dynamische statussen en een verbeterde synchronisatie-API. Die functies waren al beschikbaar als uitbreidingen, maar in Vulkan 1.3 zijn ze onderdeel van de specificatie en dus niet meer optioneel. Bovendien bevat Vulkan 1.3 geen optionele functies meer. Dat was bij eerdere releases wel het geval. Op deze manier hoopt Khronos 'fragmentatie' tegen te gaan.
Daarnaast introduceert het consortium Vulkan Profiles. Dat moet het makkelijker maken om sets met bepaalde extensies te maken voor specifieke apparaten en platformen. Elk profiel bevat de kernversie van de Vulkan API samen met een set extensies. Momenteel moeten ontwikkelaars bij het ontwikkelen van een programma zelf extensies selecteren en is het niet altijd duidelijk welke extensies op welk platform werken.
Profielen moeten de ontwikkeling van applicaties en games op basis van de Vulkan API op dat gebied vereenvoudigen; het zijn een soort json-lijsten met extensies en functies die op een platform werken. Zo komt Google als eerste met een profiel:Android Baseline 2021 . Het bevat een functieset die werkt op "een overgrote meerderheid" van actieve Android-apparaten, inclusief apparaten die niet langer officieel worden ondersteund of die geen regelmatige stuurprogramma-updates ontvangen. Ontwikkelaars kunnen dat profiel gebruiken om Vulkan-apps te maken die op veel Android-apparaten worden ondersteund.
Vulkan 1.3 zou weer moeten werken op apparaten die OpenGL ES 3.1 ondersteunen. De API is daarom platformonafhankelijk en werkt op een breed scala aan apparaten, waaronder pc's, smartphones en tablets, consoles, embedded platforms en meer. Een SDK voor ontwikkelaars op basis van Vulkan 1.3 zal medio februari beschikbaar zijn.
Nieuws overzicht