Meta verbiedt advertenties gericht op etniciteit, religie en seksualiteit
datum: 10-11-2021Categorie: InternetBron: Tweakers
Facebook en Instagram gaan het onmogelijk maken om te adverteren op categorieën zoals etniciteit, religieuze of politieke voorkeuren en seksuele geaardheid. Moederbedrijf Meta voert dat verbod uit nadat onderzoekers en activisten er jaren geleden voor hadden gepleit.
De nieuwe wijzigingen gaan op 19 januari volgend jaar in, schrijft het bedrijf in een blogpost . Vanaf dat moment worden de categorieën verwijderd uit het programma voor gedetailleerde targeting van advertenties die op Facebook en Instagram worden geplaatst. Adverteerders kunnen hun advertenties dan niet meer specifiek richten op 'onderwerpen die mensen mogelijk gevoelig achten'. Meta haalt verschillende voorbeelden aan, zoals onderwerpen die te maken hebben met gezondheid, seksuele geaardheid, religieuze overtuigingen en politieke en sociale voorkeuren. Die categorieën worden bepaald op basis van hoe gebruikers omgaan met het platform.
Meta zal woensdag ook meerdere opties vrijgeven voor gebruikers om hun advertentievoorkeuren te wijzigen. Gebruikers kunnen dan bepalen dat ze minder advertenties zien in vier soorten categorieën. Dit zijn advertenties over onderwijs, alcohol en huisdieren. Deze categorieën worden volgend jaar uitgebreid. Voor politieke advertenties was dat al mogelijk.
Facebook kampt al jaren met advertenties rond gevoelige onderwerpen. Al in 2010 waarschuwden onderzoekers dat Facebook-advertenties iemands seksualiteit zouden kunnen onthullen . Ook in 2018 onthulde The Guardian dat het mogelijk was om gebruikers specifiek te richten op homoseksualiteit of hun specifieke religie. Vooral politieke advertenties zijn lastig voor het sociale netwerk. Deze werden onder meer gebruikt om het stemmen tijdens verkiezingen in de Verenigde Staten te belemmeren.
Nieuws overzicht