Nvidia stelt DLSS SDk beschikbaar voor Linux-ontwikkelaars
datum: 20-07-2021Categorie: HardwareBron: Tweakers
Nvidia heeft ondersteuning toegevoegd voor native x86 Linux-games met een update van de DLSS SDK. Daarnaast maakt het bedrijf bekend dat het de technologie naar pc's met Arm-CPU's wil brengen. DLSS werkte al op Linux via Steam Proton.
De ondersteuning voor native Linux-games zit in de sdk-versie 2.2.1, schrijft Nvidia . Met de native ondersteuning kunnen ontwikkelaars de Deep Learning Super Sampling-techniek zelf in games implementeren. DLSS was al beschikbaar op Linux, maar alleen via Steam Proton. Proton is een open source tool van Valve waarmee je Windows-games op Linux kunt spelen. Een maand geleden kreeg deze tool ondersteuning voor DLSS , maar alleen via games die werken met de Vulkan api. Ondersteuning voor DirectX-games volgt in het najaar via Proton.
De SDK-update krijgt ook andere nieuwe functies, zoals de mogelijkheid voor ontwikkelaars om een verscherpingsschuifregelaar aan games toe te voegen. Hierdoor kunnen gamers het beeld scherper of minder scherp maken, afhankelijk van wat ze willen. Er is ook een DLSS Auto-modus, die bepaalde kwaliteitsinstellingen gebruikt voor resoluties. Bij 1440p of lager wordt bijvoorbeeld Kwaliteit ingesteld, bij 4k wordt Performance gebruikt en bij 8k wordt de DLSS-instelling op Ultra Performance gezet.
De laatste nieuwe functie is een automatische belichtingsinstelling . Deze instelling berekent automatisch de belichtingswaarden voor ontwikkelaars en stelt ontwikkelaars in staat de beeldkwaliteit van scènes met een lager contrast te verbeteren.
DLSS is een reconstructietechniek van Nvidia die gebruik maakt van de Tensor-cores van GeForce RTX-videokaarten. De technologie maakt games in een lagere resolutie en schaalt ze weer op naar hogere resoluties. Machine learning vult de ontbrekende details aan. Met DLSS kunnen gamers hogere framerates genereren zonder veel kwaliteitsverlies.
Maandag demonstreerde Nvidia ook de werking van RTX ray tracing en DLSS op een Chromebook met een Arm CPU van MediaTek, gecombineerd met een RTX 3060 GPU. Daarvoor gebruikte Nvidia een aangepaste versie van Wolfenstein: Youngblood.
Nieuws overzicht